ScHiZomEChanicS


OPA (Slobodanka Stevceska en Denis Saraginovski)
12 september – 11 oktober 2014

In het jaar 1955 opent de nu grotendeels vergeten kunstenaar van het situationisme Giuseppe ‘Pinot’ Gallizio het Alba Experimenteel Laboratorium in de kelder van zijn huis in Italië. Daar, in het gezelschap van zijn vrienden en kunstenaars waarmee hij samenwerkt, maar geïsoleerd van de rest van de wereld, gelooft de kunstenaar dat hij een ‘antiwereld’ kan creëren die verzet zou kunnen bieden tegen een wereld die gedicteerd wordt door de markt en de vercommercialisering van cultuur. De honderden schilderijen die in het laboratorium gecreëerd worden op lange, ononderbroken rollen doek, gelijk een lopende band, ‘ontwijken de bewuste controle van de individuele kunstenaar’, en zijn in combinatie met de enorme aantallen bedoeld als resoluut anti-economisch; verkocht per strekkende meter als elk ander stuk koopwaar. Echter, Gallizio’s massageproduceerde schilderijen worden, in tegenstelling tot zijn bedoelingen en blijvende inspanningen, al snel zeer gewilde verzamelobjecten die niet in staat blijken te zijn de werking van de kunstgalerie te verstoren.

Nu, bijna zestig jaar later, resoneren Gallizio’s ideeën in de hoofden van hedendaagse kunstenaars die proberen een eigen plek en artistieke stem te verwerven. Als onderdeel van een relatief nieuw land, worstelt de culturele scene van Macedonië met het vinden van een eigen identiteit en positie binnen de internationale kunstwereld. De afgelopen jaren hebben Macedonië veranderd in een populistisch en xenofoob autoritarisme, waarin kritische stemmen tot zwijgen worden gebracht. Als gevolg hiervan ervaren veel Macedonische kunstenaars een soort ‘schizofrene splitsing’ tussen wat de lokale omstandigheden van hen vragen en wat ze zelf als noodzakelijk zien om te creëren. In een poging om deze ‘catch 22’ te doorbreken, gaat het Macedonische kunstenaarsduo OPA met verschillende mechanische hulpmiddelen, gemaakt van alledaagse voorwerpen, die unieke tekeningen kunnen produceren in op de functie en het ‘nut’ van kunst. Met een flinke dosis humor, becommentarieert OPA het idealisme en de mystificatie van kunst, evenals de paradoxale gang van zaken die de autonomie van kunst in verband heeft gebracht met de commercialisering van waaruit er geen ontsnappen mogelijk lijkt.

OPA (Obsessive Possessive Aggression) is opgericht in 2001 door beeldend kunstenaars Slobodanka Stevceska en Denis Saraginovski. Hun artistieke samenwerking onderzoekt sociale, culturele en alledaagse vraagstukken en manieren van kijken, denken en handelen binnen de context van steeds veranderende sociale en politieke condities. Vaak hebben hun projecten betrekking tot het bestaan van de kunstenaar binnen het kunstsysteem, en is hun werk gericht op het deconstrueren van het kunstobject en de onderdelen van de kunstwereld. OPA is een van de oprichters van Kooperacija; een onafhankelijk informeel Macedonisch collectief dat als belangrijkste doelstelling heeft het op alternatieve wijze produceren en bevorderen van kritische kunst als reactie op de complexe politieke situatie en de onderdrukte staat van culturele instellingen in Macedonië.