Art History School: Priscila Fernandes

25 juni, 19:30-21:00 uur
Artist talk door Priscila Fernandes en een interactieve lezing door Matisse Huiskens

Velen van ons kennen Michelangelo, Rembrandt en Picasso. We hebben gehoord van het expressionisme, de renaissance en misschien het Russische suprematisme. Als we echt hebben gestudeerd, kunnen we misschien een chronologie van kunst maken. Maar er zijn veel kunstgeschiedenissen en elke kunstenaar heeft zijn eigen geschiedenis. HMK’s Art History School is een thematische kunstgeschiedenislezing die is vormgegeven aan de hand van de huidige artist in residence. Leer meer over de kunstwerken die onze kunstenaars inspireren en hoe ze inspiratie uit de kunstgeschiedenis gebruiken in hun eigen artistieke praktijk.

Deze interactieve lezing richt zich op kunstgeschiedenis gerelateerd aan het werk van Priscila Fernandes. We kijken naar werk uit verschillende periodes en landen, van George Seurat’s schilderij Dimanche d’été à la Grande Jatte uit 1866, modernistische kunstwerken uit de twintigste eeuw, helemaal tot op de dag van vandaag. De lezing werd gegeven door kunsthistoricus Matisse Huiskens, met een inleiding op haar werk door Priscila Fernandes zelf. Na de lezing namen we een drankje in de bar van HMK.

Deze editie van de HMK’s Art History School is onderdeel van het hoofdstuk Endurance in het jaarprogramma Slow Burn.

Priscila Fernandes is een beeldend kunstenaar die woont en werkt in Rotterdam. Haar werk bestaat uit doorlopend onderzoek naar onderwijs, spel en de dialectiek van werk en vrije tijd. Ze werkt in een breed scala aan media – van video, installaties, geluid, beeldhouwkunst, tekenen, schilderen, fotografie en tekst. Haar werk is op grote schaal tentoongesteld, onder meer op de Biënnale van São Paulo, Brazilië; Museum Reina Sofia, Spanje; Kunstmuseum van Reykjavik, IJsland; Museum Reina Sofia, Madrid; Henie-Onstad Kunstsenter, Noorwegen; en in Nederland bij TENT, Rotterdam en Stedelijk Museum Bureau Amsterdam.

Matisse Huiskens studeerde kunstgeschiedenis aan de Universiteit Leiden en de Universiteit van Amsterdam (UvA). Momenteel is hij een promovendus aan de UvA en de Universiteit van Salerno, Italië, waar hij onderzoek doet naar de rol van kunstenaar Fred Carasso (1898-1969) in verschillende Europese steden nadat het Italiaanse fascistische regime aan de macht kwam. Als criticus levert hij regelmatig bijdragen aan kunsttijdschriften en is hij secretaris van de Nederlandse afdeling van AICA, de International Association of Art Critics. De komende jaren wordt hij research fellow bij het Koninklijk Nederlands Instituut in Rome.

Afbeelding: Priscila Fernandes, Against the enamel. 2014

Fotografie: Jörn Nettingsmeier