Happier Than a Seagull with a French Fry


Priscila Fernandes
Residentie: 1 juni – 11 july 2020
Open: 11 juni – 11 juli 2020
Cinema: Priscila Fernandes, Portrait of an Artist

Na bijna drie maanden gesloten te zijn geweest voor het publiek, opende Hotel Maria Kapel [HMK] haar deuren weer voor het publiek met Happier Than a Seagull with a French Fry van kunstenaar Priscila Fernandes. Met dit project nodigden we bezoekers uit om getuige te zijn van de creatie van een indrukwekkend nieuw werk dat onderdeel uitmaakt van Fernandes’ Labour Series, een doorlopende reflectie op de scheiding tussen werk en vrije tijd. In het licht van recente ontwikkelingen en de bijna volledige ineenstorting van de grenzen tussen werk, privéleven, gezelligheid en tijd om te genieten, biedt Fernandes ‘project de mogelijkheid om na te denken over de verbindingen tussen werk, onze lichamen en de systemen die ze met elkaar verbinden.

Wat is het verband tussen skaten en modernisme? Of de link tussen pootjebaden en kapitalisme? Tussen zonnebaden en productiviteit? In haar doorlopende project Labour Series onderzoekt Priscila Fernandes op humoristisch wijze de relaties tussen vrije tijd, werk en abstracte kunst. In een reeks geënsceneerde situaties gebruikt de kunstenaar haar lichaam als hulpmiddel om foto’s op grote schaal te maken die correlaties opbouwen tussen spel, nietsdoen, abstracte kunst en hard werken.

Zonder werk zou er geen vrije tijd zijn. De vrijetijdseconomie is pas ontstaan ​​bij de eerste betaalde vakanties in het begin van de 20e eeuw. Campings en resorts ontstonden over de hele wereld en consumenten maakten kennis met opwindende nieuwe vrijetijdsartikelen: opblaasbare plastic dieren, badkleding en designer strandhanddoeken. Vakantie aan zee is het cadeau dat we onszelf geven na een lang werkjaar en een gebruind lichaam is het teken van een goed doorgebrachte vakantie. Fernandes: “Ik ben geïnteresseerd in vragen over hoe werk ons ​​leven regeert, als individu en als kunstenaar. Ik denk dat de introductie van deze cultuur van vrije tijd in het weefsel van ons werkende leven een nieuwe perceptuele en zintuiglijke ervaring heeft gecreëerd.”

Met Fernandes’ project Happier Than a Seagull With a French Fry, bedekte de kunstenaar de vloeren van de Maria Kapel met grote stukken gekleurde stof die gedrenkt zijn in lichtgevoelige verf, waardoor de eeuwenoude kapel verandert in een grote zonnestudio. Fernandes maakt gebruik van UV-lampen en de zonnewarmte om de stof te verbleken en prints te maken van haar lichaam terwijl ze aan het zonnebaden was. Het proces was in juni op verschillende momenten voor het publiek toegankelijk. Een definitieve compositie van dit nieuwe werk in de Labour Series werd op 11 juli tijdens de finissage gepresenteerd.

Cinema: Priscila Fernandes, Portrait of an Artist
Naast de residentie van Priscila Fernandes vertoonde HMK een introductiefilm over haar praktijk in de bioscoop (6:09 min.). De film is gemaakt in opdracht van CBK Rotterdam en is geregisseerd door Mirjam Somers en fotograaf Bas Czerwinski in samenwerking met Nicole Sciarone.

Programma

25 juni, 19:30-21:00 uur: Art History School: Priscila Fernandes
Artist talk door Priscila Fernandes en een interactieve lezing door Matisse Huiskens

30 juni, 20:00 uur: Priscila Fernandes & They Shoot Horses Don’t They?
in samenwerking met Cinema of the Damn’d
Online filmprogramma met een Zoom-introductie en een Q&A met Priscila Fernandes

11 juli: Finissage met een panel discussie en een presentatie van het resultaat van Priscila Fernandes’ residentie.

Over de kunstenaar
Priscila Fernandes is een beeldend kunstenaar die woont en werkt in Rotterdam. Haar werk bestaat uit doorlopend onderzoek naar onderwijs, spel en de dialectiek van werk en vrije tijd. Ze werkt in een breed scala aan media – van video, installaties, geluid, beeldhouwkunst, tekenen, schilderen, fotografie en tekst. Haar werk is op grote schaal tentoongesteld, onder meer op de Biënnale van São Paulo, Brazilië; Museum Reina Sofia, Spanje; Kunstmuseum van Reykjavik, IJsland; Museum Reina Sofia, Madrid; Henie-Onstad Kunstsenter, Noorwegen; en in Nederland bij TENT, Rotterdam en Stedelijk Museum Bureau Amsterdam.

Slow Burn
De residentie van Priscila Fernandes maakt deel uit van HMK’s 2020-programma Slow Burn, ontwikkeld door curator Miriam Wistreich en kunstenaars Maja Bekan en Griet Menschaert. Aan de hand van zes hoofdstukken – Space, Navigation, Work, Endurance, Community en Time – brengt Slow Burn een reeks stemmen samen die nadenken over de politiek van de kunstenaarsresidenties en hoe we met zorg door het landschap van de kunstwereld kunnen navigeren. De residentie van Fernandes zal het begrip uithoudingsvermogen onderzoeken, in de artistieke praktijk, in ons werk en in instellingen, en in de geschiedenissen waaraan we ruimte geven.

Foto’s: Priscila Fernandes, Happier than a Seagull with a French Fry, van haar Labour Series, 2020 (in productie)