HoTEl
MaRIA
kApeL
  • A Second Exhibition (By Other Masters, Around The Same Subject, New Date)

    Print
    Dina Danish, Kota Ezawa, Li Ran, Leila Pazooki, Hong-Kai Wang (gastcurator Marie Martraire)
    27 augustus – 24 september 2016

    In de nacht van 10 januari 2005 worden uit het Westfries Museum in Hoorn 24 17e-, 18e- en 19e-eeuwse schilderijen, drie tekeningen en een groot aantal zilveren objecten gestolen. Bijna tien jaar lang zijn de werken nergens te bekennen, totdat in 2015 vier van de missende schilderijen opduiken in Oekraïne. Oekraïense criminele groepen van nationalistische milities, die naar verluid directe banden hebben met de lokale overheid, proberen de schilderijen terug te verkopen aan het museum. Sindsdien zijn de gestolen kunstwerken uit Hoorn onderwerp van een internationale discussie en Europese diplomatieke kwestie over corruptie, politiek en cultureel erfgoed. Opmerkelijk is dat dit haast ondenkbare verloop net een jaar na een andere lopende museale kwestie tussen dezelfde twee landen komt. Sinds 2014 weigert een Nederlandse kunstinstelling om het Scythische goud dat het heeft geleend van een museum in de Krim – een deel van Oekraïne dat geannexeerd is door Rusland – terug te geven. Ondanks de ontdekking van de vier schilderijen van het Westfries Museum, dat snel gevolgd werd door een vijfde, zullen de werken nog niet terugkomen naar Nederland. De Oekraïense autoriteiten stellen de terugkeer uit om naar eigen zeggen de herkomst van de schilderijen te kunnen onderzoeken en verzoeken het museum om eerst eeuwenoude documenten die blijk geven van eigendom te overhandigen.

    De tentoonstelling A Second Exhibition (By Other Masters, Around The Same Subject, New Date) neemt de kunstroof van het Westfries Museum in 2005 en andere internationale gevallen van vermiste kunstwerken als uitgangspunt. Met nieuwe en recente werken van Dina Danish, Kota Ezawa, Li Ran en Leila Pazooki, naast archivarische interventies van Hong-Kai Wang en de curator, onderzoekt deze groepstentoonstelling onze fascinatie met het spektakel de afwezigheid, een conditie die wellicht versterkt wordt door ons huidige tijdperk van consumentenkapitalisme. Door middel van een semi-fictieve benadering, richt de tentoonstelling zich op de gevolgen en verantwoordelijkheden van een dergelijke aantrekkingskracht voor wat meer of minder betekenis verkrijgt in de geschiedschrijving.


    _DSC8765

    _DSC8749

    _DSC8736

    _DSC8812

    This exhibition is supported by Mondriaan Fund, municipality of Hoorn, Stichting Niemeijer Fonds, Kadist, Prins Bernhard Cultuurfonds NH, Galerie Ernst Hilger