*Scroll naar beneden voor eerdere jaarprogramma’s.

2024 programma:
‘Slow motion; een jaar van vertraging’

Hotel Maria Kapel is verheugd om 2024 in te gaan met het jaarprogramma Slow motion; a year of delay, met kunstenaars Kwinnie Lê, Amalie 'Sveske' Ourø, Isabel Cordeiro, Ratu R. Saraswati (Saras) en Hira Nabi.

-

Soms gaan dingen te snel om ze met het blote oog te kunnen zien. We lijken niet goed te begrijpen hoe ze zich ontwikkelen, groeien en evolueren. Op een langzamer tempo kunnen we details, mechanismen en bewegingen beter observeren en de positie die we innemen in de wereld waarin we leven beter begrijpen. Slow motion opnames die gebruikt worden in de wetenschap en de media helpen ons om van dichtbij te zien dat beslissende momenten bestaan uit een aaneenschakeling van reacties.  

De kunstenaars die dit jaar een residency gaan doen bij Hotel Maria Kapel helpen ons door een slowmotion-lens te kijken die de wereld om ons heen stap voor stap blootlegt. Vorig jaar leerden we tijdens de residency van Raffia Li hoe radicale traagheid een manier is om onze wereld op een meer inclusieve manier vorm te geven. Dit jaar willen we de negatieve connotaties van ‘vertraging’ achter ons laten en het potentieel van slow motion omarmen: een slow motion die ons in staat stelt bewuster en zorgzamer te observeren, te handelen en samen te leven.  

Om te kunnen vertragen en na te denken over de urgenties aangedragen door de kunstenaars, hebben we eerst een gevoel van veiligheid nodig, net zoals onze hartslag automatisch vertraagd wanneer we de tijd nemen om adem te halen, te rusten en te mediteren. Als kunstruimte wil HMK een veilige ruimte bieden aan de vele stemmen die de kapel vullen, zodat er de gelegenheid is om een stap terug te doen, een moment van introspectie te creëren, waar uitwisseling en contemplatie samengaan, om vervolgens langzaam en bewust stappen vooruit te nemen. 

Zo duikt Kwinnie in de geschiedenis van tatoeëren, waar langzaam ademen essentieel is voor creaties van inkt die met vaste hand zijn gemaakt; Amalie 'Sveske' nodigt ons uit om het langzame groeitempo van gras in de lente te observeren en hiervan te leren; Isabel zal ons perspectief veranderen door onze lichamen letterlijk ondersteboven vast te binden en op te hangen om ons bewust te maken van de materie waaruit ons lichaam en de ruimte bestaat; Saras bekijkt de stad Hoorn door het vergrootglas van haar grootvader en onthult hetgeen niet met het blote oog te zien is; Hira laat ons naar de sterren kijken om onze perceptie van onze korte tijd op aarde in perspectief te zetten, door te bedenken hoe de miljoenen jaren sterren naar ons en onze geschiedenis terug staren. 

Lees meer over de afzonderlijke projecten.

Blijf betrokken blijven bij onze projecten via onze social media kanalen:

Hotel Maria Kapel wordt mogelijk gemaakt met steun van:

2023 programma: ‘Grammatica van de architectuur; een jaar van vertalingen’

HMK presenteert met trots de artists-in-residence van 2023: Gijsje Heemskerk & Bernice Nauta, Narges Mohammadi, Raffia Li, Sijben Rosa, Dito Yuwono & Mira Asriningtyas, David Camargo & Amauta García.

Gijsje en Bernice gebruiken de kapel voor een grootschalig filmdecor waarin ze hun film The Plantiarchy gaan opnemen. In de lente zal Narges met doorzichtig eetbaar glas een spel van licht creëren dat door de gotische ramen naar binnen valt. Raffia zal de toegankelijkheid van HMK onder de loep leggen vanuit hun kritische blik op ‘ableism’. Sijben stelt zich kwetsbaar op tijdens de workshop serie Queer Clay Club waarin deelnemers worden meegenomen in Sijben’s persoonlijke proces. Dito & Mira kijken kritisch naar de constructie van geschiedenis waarin ze Indonesië en Hoornse lokale narratieven naast elkaar leggen. David en Amauta sluiten het jaar af met de vraag: Hoeveel tijd heeft de aarde nodig om één vierkante meter gas te maken?  

Lees meer over de afzonderlijke projecten

Dit jaar zal HMK haar rol als veelstemmige vertaler onderzoeken. Het vertalen tussen lokale en internationale gemeenschappen. Visuele talen en onderwerpen die aan woorden ontsnappen of het zwijgen zijn opgelegd. Net zoals de grammatica de uitdrukkingsmogelijkheden in een taal bepaalt, is ook de architectuur een bepalende factor in het maakproces van een kunstenaar. Tijdens hun artist-in-residence gaan de kunstenaars in gesprek met ruimte en omgeving: de hoge gewelven van de 16e eeuwse kapel, lokale gemeenschappen, de geschiedenis en de toekomst. HMK luistert nieuwsgierig met ze mee. 

2022 programma: ‘Connective tissue’

Hotel Maria Kapel kondigt met trots het jaarprogramma en de artists in residence voor 2022 aan: Darya Golova, Benjamin Francis, Ana Linhares, Afra Eisma & Kubilay Mert Ural, Mangacu Collective, Niki Milioni and Vita Buivid.

Afbeelding: Pérez Bravo Collective

Welke urgenties worden in ons lichaam gevoeld? Hoe verzorgen we onze wonden? En hoe kunnen we twee zijden van een snee hechten? HMK heeft de afgelopen twee jaar tijd besteed aan het leren over zorg (Slow Burn, 2020) en ondersteuning (On Shelter, 2021) en gaat dat het komende jaar blijven doen. Eerder dit jaar nodigde HMK beoefenaars uit om hun vragen en urgenties te conceptualiseren en kenbaar te maken middels de Open Open Call, waaruit dit jaarprogramma 2022 is geformuleerd. Met Connective tissue (bindweefsel) analyseren HMK en haar artists in residence de breuken, fricties, onregelmatigheden en verbindingen in het sociale weefsel van onze tijd. Samen dragen ze bij aan mogelijke structuren voor herstel en genezing, waaruit kritisch kan worden nagedacht over de urgenties in onze gedeelde toekomst. 

Bindweefsel, dat ons veranderende lichaam bijeen houdt en gapende wonden geneest. Onmisbaar voor ondersteuning en verzorging, van buiten en van binnen. Lichamen, individueel en gemeenschappelijk, in een cruciaal moment van transitie en herstel.

Gebouwd als kapel van een 16e-eeuws klooster, verdiept HMK zich voor het derde jaar op rij in de specifieke geschiedenis van het eeuwenoude gebouw waarin ze gehuisvest is. Connective tissue is geïnspireerd op het zogenaamde Hôtel-Dieu, kloosterhospitalen, waar monniken en nonnen de gewonden, zieken en behoeftigen behandelden – een van de zeven corporale werken van barmhartigheid (misericordia). In onze gebroken en polariserende tijden is er een grote behoefte aan naastenliefde; van aandachtig luisteren, zorg en veiligheid. De spanning tussen het individuele en het gemeenschappelijke lichaam wordt steeds verder opgerekt. De gaten in dit sociale weefsel worden groter en tastbaarder. Het laat zien waar reparatie nodig is en wat de verbindende factoren kunnen zijn. Als samenleving moeten we nu meer dan ooit onze gedeelde pijn zorgvuldig benaderen en trachten te genezen door nieuw weefsel aan te maken.

Hoe kunnen we denken met en over ondersteuning, zorg en verbinding in zo’n veelvoud aan standpunten? HMK’s 2022 programma Connective tissue blijft inspelen op urgente zaken ter ondersteuning van de cruciale rol van de kunstenaarspraktijk in onze samenleving.

2021 programma: ‘On Shelter’

For usage.jpg

Afbeelding: Setareh Noorani

HMK kondigt met trots het Jaarprogramma ‘On Shelter’ en haar artists-in-residence voor 2021 aan. Via een Open Call die in de lente van 2020 werd uitgezet, zijn de volgende kunstenaars geselecteerd: Setareh Noorani & Matt Plezier (NL), Minne Kersten (NL), Danai Giannoglou (GR), Alina Lupu (RO), Ada Patterson (BB) & Ganesh Nepal (NP).

Sinds de eerste woorden ervan op papier kwamen is het 2021-jaarprogramma van HMK steeds urgenter geworden. Het nodigt kunstenaars en cultuurbeoefenaars uit om na te denken over waar en hoe we kunnen schuilen en opgevangen kunnen worden. Waarvoor hebben we onderdak nodig en hoe zouden onze (nieuwe) onderkomens eruit zien? In hoeverre is onderdak zoeken/bieden politiek? Kunnen we ons schuilplaatsen voorstellen die poreus zijn, spiritueel, die relaties en uitwisselingen aangaan met verschillende werelden? Wat zouden onze werelden kunnen zijn? HMK en haar artists in residence onderzoeken komend jaar de noties van thuis en veiligheid, moederschap en reproductieve arbeid, klimaatrampen en transheid en slaap.

Hotel Maria Kapel is gebouwd als kapel van een 16e-eeuws klooster. Eeuwenlang functioneerden kloosters als middeleeuwse ‘schuilplaatsen’ en centra voor ‘intellectuele vooruitgang’. Ze boden een toevluchtsoord, ze verwelkomden mensen om te studeren, ze runden ziekenhuizen en scholen – maar kloosters waren ook hermetische vertegenwoordigers van de kennis van de elite, gemeenschappen met de strengste gedragscodes, van het verschil tussen goed en kwaad; ruimtes voor zorg en aandacht zijn tevens vertegenwoordigers zijn de keerzijde ervan.

Hoewel kunst ons misschien onderdak heeft beloofd, bieden onze kunstwerelden er zelden een. Onze musea, scholen, galleries, maar ook bibliotheken, zwembaden, parken, straten, bussen, badplaatsen, bergen en bossen, darkrooms, kledingwinkels en onze huizen – ze beschermen en bedreigen ons allemaal, trekken en vormen ons tot gehoorzaamheid, ze omhelzen, intimideren, ze verwerpen ons. Seculiere heiligdommen, kapitalistische havens, veilige plekken om naar uit te wijken. Hoe kunnen we ook met en over de artistieke praktijk denken als een veelheid van weefsels en disposities? Door de draden op te pakken en te ontrafelen blijft HMK’s 2021-programma On Shelter reageren op urgente kwesties ter ondersteuning van de artistieke praktijk.

Nieuwe soorten residencies

Met dit nieuwe programma introduceert HMK drie nieuwe soorten residencies: de langetermijn-residency, de curatoriële residency en de mentorschaps-residency. Deze zijn ontwikkeld op basis van de inzichten die HMK in 2020, het ‘jaar van reflectie en heroriëntatie’, heeft opgedaan. De langetermijn-residency nodigt bewoners uit om een ​​project te ontwikkelen in relatie tot de gemeente Hoorn en haar inwoners. De mentorschaps-residency nodigt een kunstenaar uit om een ​​jaar lang in dialoog te gaan met het team van HMK om hun praktijk op afstand te ontwikkelen. De curatoriële residency nodigt een pas afgestudeerde curator van het curatoriële programma van de Appel uit om een ​​zomertentoonstelling te ontwikkelen in de kapel van HMK.

Als geheel wil het programma actief de relatie aangaan met de lokaliteit en gedurende het jaar een mix van toegankelijke en experimentele artistieke projecten bieden. In 2021 zal HMK jonge beoefenaars en hun projecten huisvesten, waarbij het zwaartepunt geleidelijk verschuift van een een instelling van ‘verzorging’ (care) naar een structuur voor ondersteuning (support). Om de internationaliteit van gemeenschappen van culturele werkers in Nederland te benadrukken, nodigde HMK voor 2021 uitsluiten nationale en internationale beoefenaars uit die in Nederland zijn gevestigd.