Project: Metamorphosis
Kunstenaar: Ganesh Nepal
Mentor residency: februari – december 2021
Openingsprogramma: zaterdag 4 december 2021, 14.00 – 17.00 uur
Te zien: 4 december 2021 – 22 januari 2022
Het op onderzoek gebaseerde werk van Ganesh Nepal verkent hoe betekenissen, verwachtingen en conflicten worden geassocieerd met verschillende lokaliteiten en laat de realiteit zien van hoe kwetsbaar we zijn, vooral wanneer we ons schijnbaar zonder geschiedenis bevinden, zonder gevoel van eigenwaarde en zonder referentiepunten.
Achtergrond
Metamorphosis is het resultaat van Ganesh Nepal’s onderzoeksproject gedurende zijn één jaar durende mentor residency bij HMK. Met dit project wil de kunstenaar de verborgen verhalen blootleggen van degenen die voortdurend ervaren te worden behandeld als een buitenstaander.
Voortbouwend op de ervaring van zichzelf bevinden op een plek waar hij dezelfde ruimte maar niet hetzelfde recht deelt, denkt Ganesh middels Metamorphosis na over identiteit en het gebrek daaraan wanneer we onszelf aantreffen op vreemde en vijandige plaatsen – waar we worden behandeld met argwaan maar tevens gedwongen om onze identiteit te (her)bouwen nadat deze tot niets is gereduceerd. Waar vinden we veiligheid als ons de toegang wordt ontzegt? Metamorphosis verbeeldt een metaforische larvenstaat voor alle ontheemde lichamen die acceptatie, kansen en voeding nodig hebben om te groeien en te transformeren naar hun volledige potentieel.
Ganesh Nepal zegt: Het project Metamorphosis laat zien hoe kwetsbaar we zijn, vooral wanneer we ons schijnbaar zonder autonomie, zonder geschiedenis en bijna zonder uitzicht op een betere toekomst bevinden. Wanneer je bestaan onder een hamer komt van vragen, vereisten en paper trails, wordt het bijna onmogelijk om de demonen te bestrijden die je zelfrespect doen afbrokkelen. Veroordeeld om continu in het onbestemde te bestaan, dempt het je geest, het verstikt je wezen en het verwoest al je dromen. De frequentie en intensiteit van de hevige stormen van afwijzing lijken dan toe te nemen; nog voordat ik naar binnen ga, voel ik me al geëvacueerd.
Het project culmineert in de ontwikkeling van een speciaal ontwikkeld paspoort en stempels voor goedkeuring, gepresenteerd in een performatieve installatie in het hart van Hotel Maria Kapel – die tevens hint naar de plekken van administratie, bureaucratie en paper trails die zo vaak deel uitmaken van deze ervaring. Bezoekers worden uitgenodigd om een paspoort te nemen en worden zo burgers van de accepterende Staat der Larven. Bijgaand wordt Ganesh’s film Avatar (2021) getoond bij de installatie. In de HMK-cinema laat de film This Man Who Is Called Man (2019) het publiek verder kennismaken met het werk van Ganesh.
Programma zaterdag 4 december:
14:00 – deuren openen
14:30 – introductie
14:45 – lezing en gesprek door Iskra Vuksic, met Ganesh en het publiek
15:30 – tijd om de presentatie en films te zien
16:00 – drankjes
17:00 – deuren sluiten
Filmvertoning
This Man Who Is Called Man (2019) richt zich op migrerende steenarbeiders in zijn thuisland Nepal. Met deze film onderzoekt Ganesh hoe een (geografische) plaats invloedrijk is – en voortdurend blijft – bij het construeren, deconstrueren en transformeren van de identiteit van een individu tijdens migratieprocessen, en hoe verplaatsing (gedwongen of vrijwillig) traumatisch kan zijn voor het individu. This Man Who Is Called Man onderzoekt de complexiteit van sociale en politieke relaties en menselijk gedrag waarin herinneringen en feitelijke verhalen over identiteit en symbolische figuren door de tijd heen kunnen ziften en herzien.
Avatar (2021) werpt licht op het individu op zoek naar identiteit en veiligheid in een onredelijke en schijnbaar zinloze wereld. Vertrekkend van het idee dat identiteit een delicate en transformerende constructie is, verkent Avatar de complexiteit van sociale en politieke onderlinge relaties en menselijk gedrag. Hier stelt Ganesh de volgende vraag: ‘Hoe worden identiteiten samengesteld en (opnieuw) onderhandeld wanneer ze in conflict zijn met elkaar?’
Bio Ganesh Nepal
Ganesh Nepal (1985, Nepal) woont en werkt in Weesp, Nederland. Hij heeft een MA in Fine Arts (2019) van de HKU, Utrecht en een BA in Visual Arts (2014) van de Gerrit Rietveld Academie, Amsterdam. Het oeuvre van Nepal omvat video, installaties, (lezing)performances en geschriften. De kunstenaar onderzoekt onderlinge verbanden en invloeden tussen individuen en omgevingen: hij richt zich in het bijzonder op de kwestie van de constructie en transformatie van identiteit als gevolg van gedwongen of vrijwillige verplaatsing. op zoek naar identiteit en veiligheid in een onredelijke en schijnbaar zinloze wereld. Vertrekkend van het idee dat identiteit een delicate en transformerende constructie is, verkent Avatar de complexiteit van sociale en politieke onderlinge relaties en menselijk gedrag. Hier stelt Ganesh de volgende vraag: ‘Hoe worden identiteiten samengesteld en (opnieuw) onderhandeld wanneer ze in conflict zijn met elkaar?’