Project: Missing Homes
Curator: Danai Giannoglou
Tentoonstelling: 4 juli - 5 september 2021
Art (Actuality) History School: 22 juli 2021
SMET Info boot tours: 17 & 31 juli
Arie de Fijter: Narrated walk along seven churches:
17 juli, 31 juli, 14 augustus, 28 augustus.
Missing Homes opent op 3 juli en loopt tot 5 september 2021. Gedurende deze periode zal er een openbaar zomerprogramma ontvouwen, met begeleide wandelingen, een Art History School. Deze curatorial residency en tentoonstelling maakt deel uit van het jaarprogramma On Shelter van Hotel Maria Kapel, dat tentoonstellingsvoorstellen uitnodigde van recente deelnemers aan het de Appel Curatorial Programme.
Achtergrond
“Mijn grootvader zei altijd dat alles in orde komt zolang je een tegel boven je hoofd hebt, wat betekent dat je alle moeilijkheden kunt overwinnen zolang je een dak boven je hoofd hebt, een huis. Vreemd genoeg, in ons bewustzijn en binnen onze volkstaal lijkt het alsof gevaar alleen kan bestaan in de publieke sfeer. Maar zijn privé- en huishoudelijke ruimtes automatisch veilig en vriendelijk? Het lijkt erop dat het idee tegenwoordig constant, expliciet en brutaal wordt bevraagd en weerlegd in de realiteit.”
Het afgelopen jaar heeft curator in residence van Hotel Maria Kapel, Danai Giannoglou, tijdens het ontwikkelen van Missing Homes nagedacht over de minder besproken, minder gezellige, meer tastbare omstandigheden van het thuisbegrip met Arie de Fijter, Sarah Naqvi en Paky Vlassopoulou, evenals Shreya de Souza en Mylou Oord (organisatoren van het Queer Choir Amsterdam, samen met Sarah Naqvi). Tegelijkertijd ontwikkelen Setareh Noorani en Matt Plezier het parallelle programma Shelter in place / Shelter in solidarity. Samen bewonen ze een huis dat geen thuis is en voelen zich – slechts tijdelijk – thuis in het gebouw van de kapel en de stad Hoorn.
Bio: Danai Giannoglou
Danai Giannoglou, geboren in Athene in 1992, is curator en schrijver en woont en werkt momenteel tussen Amsterdam en Athene. Giannoglou is de mede-oprichter en curator van Enterprise Projects, een projectruimte die sinds september 2015 onafhankelijk en periodiek functioneert in Athene, evenals de redacteur van Enterprise Projects Journal. Ze nam deel aan het de Appel Curatorial Programme 2019/2020 in Amsterdam en werkt momenteel als assistent-curator en onderzoeksassistent bij de Appel Amsterdam. Giannoglou heeft teksten bijgedragen in catalogi, kunstenaarsboeken en tijdschriften, bewerkte diverse publicaties en is ontvanger van de Onassis AiR Emergency Fellowship 19/20 en het 2nd SNF Artist Fellowship Program (Curating) 2019/20.
Kunstenaars Missing Homes
Narrated walk along seven churches, Arie de Fijter
Binnen zijn interesse in architectuur speelt Arie de Fijter (geboren in 1986) graag met de representatie methodologieën van het vak, denk aan maquettes, technische tekeningen en cartografie. Zijn persoonlijke werk neemt de vorm aan van objecten of afbeeldingen die verwijzen naar de setting waarin ze zijn geplaatst. Hij beschouwt miniaturisatie als een strategie om onze complexe leefomgevingen tastbaar te maken en hun verhalen te delen. Vaak worden deelnemers actief betrokken bij deze handeling van delen. De eenvoudige ervaring van het verblijven in bebouwde omgeving terwijl er actief op wordt gereflecteerd dient ertoe de vanzelfsprekendheid van architectuur te doorbreken en onze dagelijkse relatie ermee te achtervragen. Arie heeft sinds 2009 een MA in Architectuur en studeerde in 2017 af aan Studio for Immediate Spaces op het Sandberg Instituut.
Film: Amsterdam Cheer Choir
Shreya de Souza & Mylou Oord
Shreya de Souza (zij/haar)(India/Portugal, 1995) is een kunstenaar die leeft en werkt in Amsterdam. Ze is geïnteresseerd in machtsstrijd, de aanhoudende mannelijke blik, othering queerness, ‘westerse idealen’ en de normatieve heteroseksualiteit die standhoudt en de hedendaagse samenleving controleert. Mylou Oord (zij/hen)(Nederland, 1987) is een interdisciplinaire kunstenaar wiens primaire focus sinds lange tijd ligt op het gebied van sociale rechtvaardigheid binnen geestelijke gezondheid, toegankelijkheid, queerness en klassenstrijd. Samen hebben de kunstenaars meegewerkt aan gemeenschapsgerichte projecten zoals Vegan Lesbian Curry, Queer Choir Amsterdam samen met kunstenaaar Sarah Naqvi en aan een videoproject voor Melkweg Expo, ter ere van Internationale Vrouwendag. ‘Homo Centraal’ (werktitel) is een video work in progress met naast het samenbrengen van Queer Choir Amsterdam beelden van een CGI-queer-eiland, gemaakt in samenwerking met Paula Garcia Sans, dat de kijker in een ingebeelde digitale queer wereld uitnodigt.
Sarah Naqvi
Sarah Naqvi (zij/hen), is een Indiase kunstenaar, gevestigd in Mumbai/Amsterdam. Hun werk houdt zich bezig met verhalen met als thema religieuze en maatschappelijke polarisatie, waarbij kunst centraal staat als hun instrument voor activisme. De materialiteit en technieken in hun werk spelen een rol om vertrouwdheid met de kijker te creëren, met satire, grillige rekwisieten en zachtheid die je laat geloven dat er iets vreugdevols wacht. Zodra deze thema’s zijn vastgesteld en iemand comfortabel maken, worden de beelden vervolgens gelaagd met confronterende waarheden die zijn geschreven op basis van prominente sociaal-politieke ontwikkelingen in hun omgeving. Ze werkten voornamelijk met textiel, borduurwerk, liedjes, gevonden voorwerpen en uitvoeringen en hebben een grote interesse ontwikkeld voor poppenspel. Het gebruik van deze media is opzettelijk geweest, omdat ze de zichtbaarheid onder ‘huishoudelijke’ kunst blijven uitdagen en een publiek buiten de kunstwereld bereiken.
Paky Vlassopoulou
Paky Vlassopoulou (1985) is een kunstenaar die woont en werkt in Athene, Griekenland. Haar werk is geïnspireerd op de dialectiek van de traditionele beeldhouwkunst in relatie tot ruimtelijke vraagstukken, objectmatigheid, functionaliteit en lichamelijke ervaringen. Van tijd tot tijd houdt ze zich bezig met thema’s die te maken hebben met kennisproductie, geschiedenis, ruïnes, terwijl haar werken de laatste jaren draaien om de begrippen nabijheid, zorg en gastvrijheid. In 2012 richtte ze samen met kunstenaars Chrysanthi Koumianaki en Kosmas Nikolaou 3 137 op, een door kunstenaars gerunde ruimte in Athene, Griekenland. (www.3137.gr)
Shelter in Place
SMET: Setareh Noorani & Matt Plezier
Sinds februari 2021 werken Setareh Noorani en Matt Plezier samen aan een project bij en over HMK en haar omgeving, met de titel Shelter in Place. Als duo onder de naam SMET onderzoeken ze de notie van onderdak/shelter zoals die wordt geboden binnen een gemeenschap, of juist niet. Op wat voor manier zijn onzekere tijden van invloed op de mate en manier waarop we elkaar onderdak -zowel typologisch als metaforisch- bieden, alsook mogen ontvangen? Zeker in een wereld die hyperindividualistisch is en wordt getroffen door een aanhoudende pandemie? De komende maanden verkent SMET diverse aspecten van deze vraag binnen de context van Hoorn, haar geschiedenis en haar omgeving.
Art (Actualy)History School:
Soft resistance, hard resistance
Walks, queering, squatting, something to hold on to, and the neoliberal turn.
Donderdag, 22 juli 2021, 19:30-21:00 uur.
Een interactieve kunstgeschiedenis of liever een actuele referentielezing van de artist in residence Alina Lupu, in reactie op de tentoonstelling Missing Homes, samengesteld door Danai Giannoglou, met Arie de Fijter, Sarah Naqvi, Paky Vlassopoulou, Shreya de Souza en Mylou Oord, als organisatoren van Queer Choir Amsterdam, samen met Sarah Naqvi en Setareh Noorani & Matt Plezier (SMET).
Door middel van vrije associaties en het leggen van verbanden met hedendaagse gebeurtenissen, bevraagt Alina waar we momenteel bewijzen van weerstand kunnen vinden met betrekking tot de notie van onderdak en institutionele kaders, en hoe deze bewijzen van weerstand zich manifesteren. De werken in de tentoonstelling Missing Homes zullen fungeren als de startpunten die het gesprek zullen leiden.