Project: Water narratives
Kunstenaars: Mangacu Collective
Met: Ana Bravo Pérez, Tomas Espinosa, Maria Teresa Guerrero Bucheli, Mariela Meza, Paula Gempeler.
Met deelnemende partners: Julian Wijnstein (Storytelling), Wouter Neuhaus (ZwartxOranje), Merve Kaçmış & Marisella de Cuba (WePromise), Jerrol Lashley (Stichting Netwerk).
Workshops:
Za. 15 okt., 13:00-17:00 uur: The taste of memory
Zo. 16 okt., 13:00-17:00 uur: The voice of feeling
Do. 20 okt., 13:00-17:00 uur: The body of movement
Vr. 21 okt., 13:00-17:00 uur: The message of water
*De workshops worden georganiseerd met Engels als voertaal.
Tentoonstelling: 21 - 29 oktober 2022
Dit project draagt bij aan de gesprekken over dekolonialiteit in de vorm van een kunstproject bestaande uit een aantal workshops en een tentoonstelling in HMK, vertrekkend vanuit twee havensteden: Tumaco aan de Colombiaanse kust en Hoorn in Nederland. Deze steden zijn getekend door hun koloniale verleden dat bepalend is voor hun huidige tijd.
Met deze workshops brengt het Mangacu Collective uit Colombia twee geografische contexten samen die gemarkeerd zijn door water: Hoorn en Tumaco, beide steden waar tot slaaf gemaakte mensen aankwamen om nooit meer naar huis terug te keren. De leden van Mangacu Collective nodigen je uit om deel te nemen aan vier verschillende workshops ontwikkeld rond de vraag:
Wat zou water ons kunnen vertellen als het kon spreken?
De workshops zullen ons in staat stellen het transatlantische verleden op een zintuiglijke manier te benaderen en vragen te stellen over de zichtbare en onzichtbare sporen, kennis en herinneringen die in het lichaam worden meegedragen en nog steeds aanwezig zijn in deze twee plaatsen, Hoorn en Tumaco. Het Mangacu Collective nodigt lokale stemmen uit om deel te nemen aan de workshops, waar we diepe herinneringen zullen verkennen door middel van voedsel, geluiden en de verhalen die zijn gearchiveerd in onze lichamen. We zullen de kracht van geluid en poëzie benaderen als een helend element. En hoewel er kilometers en kilometers water liggen tussen Hoorn en Tumaco, zullen de overeenkomsten en leerervaringen tijdens de workshops naar boven komen.
Workshop 1: The taste of memory
Workshop 2: The voice of feeling
Workshop 3: The body of movement
Workshop 4: The message of water
Tentoonstelling: Water narratives; might it be the nostalgia of the water
Ana Bravo-Pérez is geboren in Pasto, in het zuidwesten van Colombia. Haar studies, publicaties en werk op het gebied van film en beeldende kunst brachten haar via Nieuw-Zeeland, Venezuela, Cuba en Argentinië naar Nederland voor een studie aan de Nederlandse Filmacademie. Ana's interdisciplinaire en multimediale werk ontwikkelt zich rond migratie, herinnering en dekolonialiteit, waarbij ze gebruik maakt van haar eigen migrerende en diasporische ervaringen. Deze ervaringen zijn cruciaal geweest voor het opbouwen van een artistieke praktijk waarin persoonlijke, (de)koloniale en geopolitieke ruimtes samensmelten terwijl tegelijkertijd de materialen van de gekozen artistieke methodes in twijfel worden getrokken. Recentelijk is haar werk vertoond in onder andere puntWG, Amsterdam; Kunstverein, Göttingen; Worm, Rotterdam; Engauge Experimental Film Festival, Seattle; Museum of Contemporary Art (MAC) Bahía Blanca; Cinemateca de Bogotá.
Tomás Espinosa’s werk bestaat uit het onderzoeken van beeldhouwkunst en het proces van het creëren van tijd door middel van performatieve situaties, die plaatsvinden in de openbare ruimte waar de kunstenaar de geschiedenissen van hun locatie en de omstandigheden van mogelijke ontmoetingen onderzoekt. Tomás is verbonden aan de Universität der Künste Berlin (2011-2016) en heeft deelgenomen aan het Institut für Raumexperimente-programma onder leiding van Olafur Eliasson (2011-2014). Espinosa hield collaboratieve tentoonstellingen, performances en workshops in verschillende landen. Haar laatste project genaamd Transinflabe ( 2018 - 2019) was in samenwerking met Red Comunitaria Trans Bogotá . Dit bestond uit een creatief laboratorium voor de rechten en zichtbaarheid van transgender-sekswerkers in Bogotá.
Mariela Meza is mensenrechtenactivist in Tumaco, Colombia. Ze is al 12 jaar is lid van de Mesa, een orgaan dat bestaat uit een delegatie van vrouwen die mensenrechten waarborgen in een Colombia dat getergd wordt door een geweld en gewapende conflicten. Haar missie is het vergroten van empowerment van vrouwen op emotioneel, politiek, persoonlijk en economisch gebied. In de loop der jaren heeft zij verschillende initiatieven ontwikkeld die gericht zijn op het economisch ondernemerschap van vrouwen, met als doel de voorouderlijke gebruiken van de zwarte volkeren in de regio te herstellen en nieuw leven in te blazen. Daarnaast is zij coördinator van de organisatie Palenque Afro Urbano, een orgaan dat zich inzet voor mensen wiens rechten historisch en systematisch zijn geschonden, zelfs na de officiële afschaffing van de slavernij en de erkenning van de etnische rechten van zwarte, palenquero- en afro-volkeren in de Colombiaanse Politieke Grondwet van 1991.
María Teresa is kunsthistorica aan de Universidad Nacional Autónoma de México en grafisch ontwerper aan de Universidad del Cauca (Colombia). Ze is directeur van het kunstadvies- en cultuurbureau Mencanta. De laatste jaren is haar ervaring gericht op de vorming van een publiek voor kunst als een onweerlegbare manier van sociale transformatie. Zij heeft Mencanta opgericht als platform om de carrières van kunstenaars en hun werken in de sociale omgeving te promoten, waardoor nieuwe verzamelaars, galeries, cultureel aanbod en vooral levens ontstaan die meer geïnspireerd worden door de esthetiek en het bewustzijn van de wereld die kunst met zich meebrengt.
Paula Gempeler is feministisch filosofe, afgestudeerd aan de Nationale Universiteit van Colombia, met ruime ervaring in het trainen van mensenrechtenverdedigers, met een focus op plattelands- en stedelijke gebieden. Ze is een activiste die strijdt voor een inclusief collectief geheugen door middel van culturele en artistieke uitingen met een gender-perspectief. Zij houdt zich bezig deze kwesties in de context van oorlog en wederopbouw, overgangsjustitie en de geschiedenis van het gewapende conflict in Colombia.