Ratu R. Saraswati (Saras),
Porosity of Parables

Fellowship residency: mei-oktober 2024
Publicatie evenement: 25 oktober, 16:00-19:00 uur

Porosity of Parables is een project van Ratu Saraswati (Saras), waarvoor ze verhalen en parabels uit de historische relatie tussen Nederland en Indonesië verzamelt en vertelt. Saras' inspiratie komt deels uit haar eigen geschreven verhaal over de wilde rubberboom (pohon karet in het Bahasa Indonesia) die langzaam de ruïnes van Batavia overwoekert. Onder het koloniale bewind van VOC-bewindvoerder J.P. Coen vervoerden de inheemse bewoners van de Nusantara-archipel de koraalstenen waaruit deze vestingstad is opgebouwd. Zo blijft de oude stad voortbestaan als een sterk symbool van de wreedheden die hier plaatsvonden, maar ook als een teken van veerkracht van de Indonesische tradities na het koloniale verleden.

Tijdens haar fellowship residency zal Saras werken aan een publicatie gebaseerd op haar bezoeken aan Hoorn gedurende het jaar. Ze gebruikt het symbool van het vergrootglas van haar grootvader in haar zoektocht om een terugkerende vraag te beantwoorden die hij stelde voordat hij overleed: Apa kabarmu di Negeri Belanda? of Hoe gaat het in Nederland? Haar fellowship zal bestaan uit een zoektocht naar het verhaal dat ze haar grootvader nooit heeft kunnen vertellen, waarbij ze persoonlijke ervaringen onderzoekt in de bredere context van koloniale geschiedenis, erfgoed en migratie, met de oude wilde rubberboom en het vergrootglas als hoofdrolspelers. Dit zal resulteren in een publicatie en performances die culturele veerkracht en identiteit delen en weerspiegelen.

Apa kabarmu di Negeri Belanda?
(How are you in Holland?)
My beloved 89-year-old grandfather asked
me that question on every of our video call in
the last three years.

I took a chance to visit Hoorn.
I stand in front of the water that used to be the ocean.
I brought my grandfather’s magnifying glass
with me. 

This statue of Coen, in his birthplace, the center
of the ever-unfinished debate of its contested
existence.

The years I could not just return home due to
complex circumstances.
The years of not coming home,
the pandemic and everything,
the disorientation,
the hope,
the future,
the past.

This story is the hardest to tell to be honest.
I will tell it to my grandfather, if I may, when it is
my time.

Sooner or later.
Eternity.

Saras gebruikt verhalen, performance en fotografie om met mensen in contact te komen en zo empathische relaties op te bouwen. Ze heeft haar praktijk ontwikkeld met een toenemende rol voor fotografie. Haar foto's tonen scènes van door mensen beïnvloede natuurlijke elementen en vice versa, die het kader vormt voor de verhalen die ze ontdekte tijdens haar interacties en verkenningen. Haar verhalen zijn een intrigerende verkenning van onrechtvaardigheden en de aanhoudende effecten daarvan in het leven van vandaag.

Ratu Rizkitasari Saraswati, (1990) studeerde aan de Faculty of Art and Design's Institut Teknologi Bandung in 2013, en was artist in residence bij Sàn Art, Ho Chi Minh City, Vietnam in 2015 en de Rijksakademie van beeldende kunsten, Amsterdam in 2020-2022, waar ze een verzameling vertellingen met als titel Route of Flowers publiceerde. In 2022 nam ze deel aan het performance festival Temu Seni Performans Indonesia Bertutur in Zuid Sulawesi, wat haar inspireerde tot het schrijven van Parable of the Tongue. Eind 2022 werd deze verzameling, samen met andere verhalen, gebaseerd op haar interacties in de wijk Molenwijk tijdens haar residency bij Framer Framed, gebundeld tot Een rijzende bloem maakt een tuin. In de zomer van 2023 ontving Saras een stipendiumbeurs van het Amsterdams Fonds voor de Kunsten. Ze werkt nu aan haar tweede publicatie waarin ze het begrip risalah verkent.

Previous
Previous

Isabel Cordeiro, 'Made of matter, formed by motion'

Next
Next

Keti Koti