Amalie ‘Sveske’ Ourø,
Green, green, - grass!

·Residency: 3 april – 31 mei 2024
·Meet & greet, met collectief planten en zaaien: 11 april, 15:00-17:00 uur
·Presentation in growth: 12 april – 31 mei 2024
·Te zien in de cinema, Surrendering to Domesticated Pieces of Grass: 18 april – 30 mei 2024
·Opening: vrijdag 31 mei, 16:00-19:00 uur
·Tentoonstelling: 31 mei – 15 juni 2024
·Koorsessie; A tune for grass, attuned to grass: 6 juni, 17:00-18:00 uur
·Dy(e)ing to be reborn; collective grass-dy(e)ing experiment: zaterdag 15 juni, 11:00-16:00 uur

Voor haar project in Hotel Maria Kapel zal kunstenaar Amalie 'Sveske' Ourø de vloer van de kapel bedekken met gras dat langzaam zal groeien tijdens haar residentie. Deze monumentale installatie maakt deel uit van het doorlopende onderzoek van de kunstenaar naar de menselijke relatie met gras, waarvan de domesticatie een van de belangrijkste verschuivingen in de geschiedenis van de mensheid markeert. Door stil te staan bij de manier waarop we ons land bebouwden en ons strak gemaaide gras in afgekaderde velden onderhielden, reflecteert Sveske's project op complexe politieke onderwerpen zoals de snel om zich heen grijpende biodiversiteitscrisis, de boerenprotesten en de opwarming van de aarde, alsook symbolisch op het ecosysteem van onze samenleving in het algemeen.

Het cultiveren van land
Hoewel het door de meesten slechts zelden wordt opgemerkt, is de opvallende overvloed aan grasvelden in Nederland het resultaat van eeuwenlang zorgvuldig selecteren en verzorgen van de juiste grassoorten voor begrazing en landbouw. Met de opkomst van de moderne landbouw, (feodaal) eigendom en industriële landbouw werd het land opgedeeld in vierkante percelen, waardoor het Nederlandse landschap veranderde in een lappendeken van groen – met als gevolg een verarming van de biodiversiteit, zorgwekkende klimaatveranderingen en extra economische druk op het levensonderhoud van de boeren. Sveske, die zelf uit een boerenfamilie komt, zal de tijd nemen om in contact te komen met boeren, biologen en sociologen om over deze kwesties te onderhandelen met een poëtische en zachte benadering – niet in termen van zwart of wit, maar in een veelheid van groene tinten. Ze nodigt het publiek uit in een meditatieve omgeving waar de menselijke relatie tot gras niet alleen van veraf wordt besproken, maar van dichtbij wordt ervaren.

Goed onderhouden, strak gemaaid en zorgvuldig afgekaderd
Met het project Green, green, – grass! legt Sveske ook verbanden tussen het streng onderhouden grasveld en de manier waarop onze huidige maatschappij waarde lijkt te hechten aan een homogene massa mensen die gemakkelijk te controleren en te kortwieken zijn wanneer dat nodig is. Deze analogie is niet nieuw: André Le Nôtre ontwierp de tuinen van Versailles om de macht van de koning over zijn heerschappij en onderdanen te representeren. Terwijl onze maatschappij haar metaforische tuin in een vierkante vorm duwt, snoeit ze ook de diversiteit die nodig is om een gezond, inclusief en bloeiend ecosysteem in stand te houden. Sveske's installatie is een open uitnodiging om materieel, symbolisch en metaforisch na te denken over onze relatie tot de natuur, in het bijzonder groen, groen, gras!

Amalie 'Sveske' Ourø (1994) is een Deense kunstenaar die sinds 2018 in Nederland woont, studeert en werkt. Nadat ze in 2022 afstudeerde aan de Gerrit Rietveld Academie, verhuisde ze naar Zwaag in Noord-Holland. Haar werk, meestal performatief en community-based, kan het best worden omschreven als kunst-antropologie en is geïnspireerd door haar nieuwsgierigheid naar het menselijk bestaan en de innerlijke werking van onze samenleving. Ze gaat actief de dialoog aan met het publiek door middel van spel en subversie, en nodigt hen uit om kritisch na te denken over diverse maatschappelijke urgenties op het gebied van sociologie, stedenbouw en ecologie – waarbij ze zinvolle en duurzame verandering stimuleert. Ze exposeerde in binnen- en buitenland bij galerie Ron Mandos (Amsterdam), De Tweede Kamer (Den Haag), The Long Now (San Francisco), Arti et Amicitiae (Amsterdam), HYB4 Gallery (Hybernská Campus, Praag) en het Stedelijk Museum (Amsterdam).

-

Het project Green, green, – grass! is mede mogelijk gemaakt door Mondriaan Fonds, Gemeente Hoorn, Stichting Niemeijer Fonds, en gesponsord door: Bio-Kultura

Previous
Previous

Keti Koti

Next
Next

Kwinnie Lê, 'The land of the tattooed: ungodly beasts'